
Literatuur en bronnen
Hier volgt een selectie van de literatuur en bronnen die de auteurs van Krachtenspel.nl hebben geïnspireerd of die ze zelf hebben geschreven.
AOb. (2004). Veilig onderwijs: het schoolveiligheidsplan. Utrecht
Ausum, J. (2010). Het Spel van Lesgeven, omgaan met lastige situaties. Amersfoort: CPS.
Bron, J. Veugelers & W. van Vliet, E. (2009). Leerplanverkenning actief burgerschap Handreiking voor schoolontwikkeling. Enschede: SLO.
Bron, J. Veugelers & W. van Vliet, E. (2012). Burgerschaps- en mensenrechteneducatie Curriculumvoorstel Maart 2012. Enschede: SLO.
Covey, S.R. (1999). De zeven eigenschapen van effectief leiderschap. Amsterdam/Antwerpen: Contact.
Cuijpers, E. & van der Harst, A. (2003). Omgaan met boosheid op school en in de klas. In: Toolkit De Leerling in Ontwikkeling.
Cuijpers, E. (2005). Veiligheid als specialiteit, een handreiking voor leerlingbegeleiders in het voortgezet onderwijs. Amersfoort: CPS.
Derriks, M., Vergeer, M., Roede, E. & Felix, C. (2011). Preventie van pesten, implementatie van de methode Leefstijl. Onderwijs en samenleving 88, Kortlopend onderwijsonderzoek PO. Amsterdam: Kohnstamminstituut.
Emans, B. & Roede, E. (2006). Sanctioneren of argumenteren? Onderzoek naar de beleving van schoolregels en normoverschrijdend gedrag op school. De pedagogische dimensie, nr 45. Amsterdam: SCO- Kohnstamm Instituut, UvA.
Farrington, D.P. & Ttofi, M. M. (2009). School-Based Programs to Reduce Bullying and Victimization. Oslo: The Campbell Collaboration.
Fortuin-van der Spek, C., Wassink, H., Van der Harst, A., & B. van den Berg (2011). Onze school is een verhaal, identiteit als kwaliteit. Amersfoort: CPS.
Galenkamp, H. & Vollenhoven, M. (2003). Als scholen een gezicht krijgen. De cultuur als voedingsbodem voor een lerende organisatie. Amersfoort: CPS.
Galenkamp, H. (2006). Bang voor boos, de invloed van emoties op veiligheid op school. Amersfoort: CPS.
Galenkamp, H. (2009). Krachtige leraren, prachtig onderwijs. Naar meer contact en bezieling in de school. Amersfoort: CPS.
Goleman, D. (1999). Emotionele intelligentie. Amsterdam: Olympus.
Groot, I. de, Goodson, I. & Veugelers, W. (2014). Dutch Students’ Democratic Narratives: ‘I know what democracy means, not what I think of it’. Cambridge Journal of Education.
Hoffen, Z. van & Vollenhoven, M. (2010). Een actieve bijdrage aan burgerschapsvorming. Amersfoort: CPS.
Jossberger, H. (2011). Toward Self-Regulated Learning in Vocational Education: Difficulties and Opportunities. Proefschrift. Open Universiteit. Den Haag: NWO.
Kotter, J. (1997). The New Rules: Eight Business, Breakthroughs to Career Success in the 21st Century. New York: Free Press Paperback.
Levine, P. (2007). De tijger ontwaakt. Haarlem: Altermira Becht.
Luft, J. & H. Ingham (1955). The Johari window, a graphic model of interpersonal awareness, Proceedings of the western training laboratory in group development. Los Angeles: UCLA.
Marzano, R. (2009). Pedagogisch handelen & klassenmanagement. Vlissingen: Bazalt.
Megens, P. (2007). Knetterdruk, werken in deze hyperactieve tijd. Zaltbommel: Uitgeverij Thema.
Miedema, S., Veugelers, W.M.M.H. & Bertram-Troost, G. (2013). Enkele trends in levensbeschouwelijke vorming anno 2013. Pedagogiek, 33, 179-186.
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. (2009). Kamerbrief over de veiligheid in en om het onderwijs. Den Haag: OCW.
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. (2009). Veilige Publieke Taak Onderwijs. Den Haag: OCW.
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. (2018). Burgerschapsagenda mbo 2017-2021 Een impuls voor burgerschapsonderwijs. MBO raad, Ministerie OCW.
Mooij, T. & Wit, W. de (2008). Ontwikkeling van sociale veiligheid in het Voortgezet (Speciaal) Onderwijs 2006 –2008. Nijmegen: ITS.
Mooij, T. (2001). Veilige scholen en (pro)sociaal gedrag: evaluatie van de campagne ‘De veilige school’ in het voortgezet onderwijs. Nijmegen: ITS/KU.
Moorlag H. (2004). Agressieve of zeer betrokken ouders? Geweld op school. In: Wereld van het Jonge Kind.
Ofman, D. (1992). Bezieling en kwaliteit in organisaties. Cothen: Servire Uitgevers BV.
Oostrik, H. & Ruigrok, J. (1999) Wie kiest er nou voor agressie. Houten : Den Bosch: KPC-Groep.
Palmer, P.H. (1998). The courage to teach, exploring the inner landscape of the teachers life. San Francisco: Jossey-Bass.
Pauw, L. (2004). Coachen voor een Vreedzame School. S&B.
Peshar, J., Hooghoff, H., Dijkstra, A. B. & ten Dam, G. (2010). Scholen voor burgerschap. Antwerpen / Apeldoorn: Garant.
Potiek, S., Veldhuizen, S. van, Verbiest, C., Dacier, D., Nijkamp, H. & M. Overdijk (2010). Professionalisering van docenten stimuleren. Een waaier aan mogelijkheden. Amersfoort: CPS.
Prior. F. (2003). De brede school als centrum voor sociale veiligheid. In: Toolkit De Leerling in Ontwikkeling.
Rhenen, W. van (2008). From stress to engagement (samenvatting). Promotieonderzoek. Amsterdam: UvA.
Roede, E. & Derriks, M. (2008). Signalering en aanpak van geweld. De pedagogische dimensie, nr. 54.
Roede, E. (1999). Geweld, wat kan de school. Amsterdam: SCO-Kohnstamm Instituut.
Roede, E. (2007). Tijdig signaleren van gevaarlijk gedrag. Mogelijkheden voor leraren. De pedagogische dimensie, nr. 54. Amsterdam: SCO-Kohnstamm Instituut UvA.
Rogels, N. (2007). Levenslooppsychologie: jongvolwassenen, volwassenen en oudere volwassenen. Den Haag: Boom Lemma Uitgevers.
Rosenberg, M. B. (2003). Geweldloze communicatie : ontwapenend en doeltreffend. Rotterdam: Lemniscaat.
Schuitema, J., Boxtel, C. van, Veugelers, W.M.M.H. & Dam, G. ten (2010). Dialog. European Journal of Psychology of Education.
Senge, P. (2006). De vijfde discipline. Schiedam: Scriptum.
Slooter, M. (2005). Coachen op contact. De basis in het primaire proces. Amersfoort: CPS.
Slooter, M. (2009). De vijf rollen van de leraar. Amersfoort: CPS.
Soepboer, W., Evers, M., Beekers, P., Janssen, J., Loman, E. & J. Kamphuis (2006). Zin in leren. Amersfoort: CPS.
Verschuren, C.M., Rasenberg, A.M.J., Thijssen, E.J.M.H. (2004). Beleid agressie en geweld: voor scholen voor primair en voortgezet onderwijs. Heerlen.
Veugelers, W. & Schuitema, J. (2009). Leerlingen over burgerschapsvorming. Kortlopend onderwijsonderzoek VO. Pedagogische kwaliteit 75. Instituut voor leraren opleiding, UvA, Amsterdam.
VIOS. (2003). Schoolveiligheidsplan, Amsterdam.
Vloet, K., Jacobs, G.C. & Veugelers, W.M.M.H. (2012). Dialogical learning in teachers’ professional identities. In M. Cesar & B. Ligorio (Eds.), The interplay between dialogical learning and dialogical self (pp. 419-456). New York: Information Age Publishing
Vollenhoven, M. (1999). Focus 3 : instrument om beleid te toetsen op pedagogische kwaliteit, Amersfoort: CPS.
Vollenhoven, M. & J. Ausum. (2007). Pitstop, samenwerken aan een veilig klassenklimaat. Film en werkmateriaal. Amersfoort: CPS.
Vollenhoven, M. & J. Slump. (2005). Samenwerken aan een veilig schoolklimaat. Amersfoort: CPS.
Vollenhoven, M. (2000). Spiegels in de school, pedagogische kwaliteit in de ogen van leraren en leerlingen. Amersfoort: CPS.
Vollenhoven, M. (2002). Schoolleiders in de spiegel, inspirerend leiderschap als leidraad. Amersfoort: CPS.
Vollenhoven, M. e.a. (2005). Interventies in de schoolcultuur. Werkmap voor teamontwikkeling. Amersfoort: CPS.
Vollenhoven, M. (2011). Vitaal voor de klas. Amersfoort: CPS.
Vollenhoven, M. (2002). Strategische visieontwikkeling, persoonlijk leiderschap en schoolcultuur. Amersfoort: CPS.
Vollenhoven, M. & J. Ausum. (2010). 10 stappen naar een veiliger school, sociale veiligheid: procesformat en instrumenten voor effectief beleid. Amersfoort: CPS.
Vollenhoven, M. & Veldhuizen, S. van. (2009). Veiligheidskalender. Amersfoort: CPS.
Vries, P. de (2010). Handboek ouders in de school. Amersfoort: CPS.
Vries, P. de, Slijpen, M. & Slump, J. (2009). De professionele leraar. Amersfoort: CPS.
Weggeman, M. (1992). Leidinggeven aan professionals: het verzilveren van creativiteit. Deventer: Kluwer.
Weisfelt. P. (1996). Nestgeuren, over de betekenis van de ouder-kind relatie in een mensenleven. Soest: Nelissen.
Weisfelt. P. (2006). De bestemming van het systeem. Soest: Nelissen.
Weisfelt. P. (2013). De liefdesstrijd, professioneel werken met de energie van liefde. Maastricht, Shaker Media.
Wonderen, van R. (2004). Agressie en geweld in het onderwijs : eindrapport. Leiden: Research voor Beleid.
Zweig, C. & J. Abrams (1993). Ontmoeting met je schaduw. Cothen: Servire.